zaterdag

20 december 1960

Het is rampentijd. Eergisteren zijn boven New York een DC-8 straal-vliegtuig van United Airlines en een Constellation van Transworld Airlines in slecht weer (sneeuwstormen) tegen elkaar gevlogen. De DC-8 stortte neer op Brooklyn waar een huizenblok instortte, een tweede in brand vloog, net als alle in de buurt geparkeerde auto's. De Constellation belandde op Staten Island. Dat is blijkbaar onbewoond, want er wordt in de krant niets vermeld over geraakte gebouwen, auto's of fabrieken. Wat zou er trouwens gebeuren als zo'n ding op een kerncentrale viel? Aanvankelijk had één van de 128 passagiers de ramp overleefd, maar deze overleed gisteren alsnog. Omdat op de grond ook nog eens negen mensen dodelijk gewond raakten, zijn in totaal 137 mensen overleden.
Dat was ramp nr. 1.
Ramp nr. 2 was een ongeluk met een Convair van de Amerikaanse luchtmacht. Deze is gisteren neergestort op het centrum van Mün-chen. Hij raakte daarbij een kerk en een tram. Er vielen 49 doden: alle inzittenden van het vliegtuig (20 mensen) en 29 trampassagiers. De bestuurder van de tram, waarvan de aanhangwagen werd geraakt, hoorde een knal en zag vervolgens een felle lichtflits. Hij dacht eerst dat er iets mis was met de bovenleiding, maar toen hij achterom keek zag hij dat de wagen achter hem in brand stond.
Ramp nr. 3 was wederom in New York. Op het bijna voltooide vlieg-dekschip Constellation werd met een vorkheftruck per ongeluk het mondstuk van een tank met kerosine afgereden. De kerosine stroom-de over het dek, zakte vervolgens naar een lager gelegen verdieping waar men aan het lassen was. Daar ontvlamde de vloeistof en binnen korte tijd stond de hele boel in lichte laaie. Op dat moment bevonden zich 4200 (!) mensen aan boord. De meesten redden zich door over-boord te springen. Anderen verlieten het schip via de loopplanken en een aantal werd met behulp van een hijskraan van het schip getild. De brandweer heeft, in asbestpakken en voorzien van rook- en gasmas-kers, ook nog mensen uit het schip gehaald. Zeven uur nadat de brand begon werden nog steeds klopsignalen uit het ruim gehoord. Er waren toen dus nog levende mensen aan boord. Tot nog toe zijn er vijftig doden, maar men verwacht dat het er honderd zullen worden.